Толкова е просто, но толкова често пренебрегвано. Водата – материята на живота. Около 70 % от земната повърхност е покрита с нея, както и същото количество в нашето тяло. Водата е нужна за всеки един метаболитен процес, включително синтеза на протеини. Ако тренирате интензивно, най-простото нещо, което трябва да направите, за да помогнете на тялото си, е да пиете повече вода.

Водата се подразделя според минерализацията си на:

• слабоминерализирана — 1–5 г/л;
• нискоминерализирана — 5–10 г/л;
• средноминерализирана — 10–15 г/л;
• Високоминерализирана — 15–35 г/л;
• солена — 35–150 г/л;
• силно солена — над 150 г/л.

За вътрешна употреба, тоест за пиене, се препоръчва само водата със слаба и ниска минерализация. Пример за такава вода е чешмяната. Колкото по-малко са солите, толкова по-добре за организма. Сутринта вашите стави няма да хрущят, ако пиете минерална вода със съдържание на минерални вещества около 1–2 г/л. Ние консумираме до 15 г сол дневно, а нашият организъм се нуждае само от 5 г. И това е само с храната, а ако в добавка пием и силноминерализирана вода, нанасяме голяма вреда на организма си. Най-напред ще се обади двигателният апарат с болки и хрущене на ставите, а след това ще заболеят бъбреците.

Нека вземем за пример известния на всички „Нарзан“. Изворът е бил открит още през 1798 година. Минерализацията на водата е 2 г/л. И днес тази вода се продава както и преди, но дали истинският „Нарзан“ е достатъчен за всички?

Слабоминерализираната вода може да се пие постоянно и без ограничения за възрастни и деца, при това без страх за здравето и с увереност, че водата ще донесе само полза. Лекарите диетолози смятат, че такава вода трябва да се пие в количество 1,5–2 л дневно.

Йогите придават огромно значение на водата. Те смятат, че повечето болести са свързани с нейния недостиг. При недостиг на вода е невъзможно своевременно да се изведат от организма крайните продукти от обмяната на веществата. Йогите пият по 8–10 чаши вода, но не наведнъж, а равномерно, в продължение на целия ден на малки глътки (ако времето е студено, намаляват количеството с 2–3 чаши). Излишната вода организмът ще изхвърли сам.

Водата не Ви достига
Содата и кафето не се броят. Всъщност, въпреки че са течни напитки, кофеинът в двете има действие на диуретик и причинява загуба на течности. Когато това се случи (виж точка 4.), тялото започва да складира вода. Според общите разбирания 6-8 чаши с вода са достатъчни за един ден. Но тъй като сте трениращи хора, Вие имате нужда от още. Целете да изпивате поне по 2-4 литра вода в зависимост от вашите размери и нужди.

Водата изчиства токсините в тялото
Водата прочиства токсините и остатъчните продукти от тялото ни. Тя е особено важна при високо-протеиновите диети, тъй като спомага за премахването на излишния азот, уреята (токсично съединение) и кетонните телца. Ако приемате много храна, за да качвате мускулна маса, тогава имате нужда дори от още повече вода, за да спомагате за работата на бъбреците.

Водата помага за стопяването на мазнините
Без достатъчно вода бъбреците не могат да функционират пълноценно. Когато това се случи, част от “натоварването” се прехвърля към черния дроб. Той преработва натрупаната мазнина в тялото за енергия. Ако черният дроб върши част от работата на бъбреците, тялото Ви гори по-малко мазнини, т. е. вместо да гори, вашият дроб се заема с друга дейност и започвате да трупате излишни килограми. Като допълнение можем да споменем, че пиенето на вода създава чувство за ситост и така огладнявате по-рядко и намаляте приема на храна.

Водата намалява задръжката на течности
Обратно на общоприетото разбиране, пиенето на вода всъщност може да Ви помогне да изчистите излишните течности. Когато водата се приема рядко или в малки количества, тялото започва да мисли, че има недостиг и започва да я складира, за да има резерв при случай на нужда. Тя се складира в допълнителни клетъчни пространства и кара кожата ви да изглежда мека и пухкава.

Водата се грижи за здравето Ви
При ниско съдържание на вода, тялото започва да си я добива от органи като дебелото черво. Когато това се случи, се стига до запек. Освен всичко, водата Ви позволява да храносмилате приетата храна много по-ефективно. Това важи в пълна сила особено когато приемате над 4 000 ккалории на ден.

Водата помага на хората, които консумират много сол
Ако водната задръжка е хроничен проблем, значи тя може да бъде причинена от голямото количество на сол в приеманите храни. Колкото повече се храните със солени ястия, толкова повече тялото се опитва да задържа вода с цел да намали концентрацията на сол. Моят съвет е или да ядете по-безсолно, или да пиете повече вода.

Водата спомага за по-доброто усвояване на приетите хранителни добавки
Суплементи като креатина работят като привличат водата в мускулните клетки, при което се създава анаболна обстановка, нужна за растеж. За да действа в цялата си ефективност, креатинът има нужда от голям прием на вода. Освен това, ако тренирате тежко и интензивно, то тогава имате нужда от основни витамини в по-големи от обикновените количества. Много от тях са водно-разтворими и водата е ключът към тяхното ефективно действие.

Автор: инж. Владимир Вътев